Proměny Instagramu

Za pět let existence se Instagram proměnil. Jak moc se proměnil a čím je dnes oproti tomu, čím byl před pěti lety?

Instagram vznikl v roce 2010 jako sociální síť pro sdílení čtvercových fotografií z iPhonů, s možností upravit je dodatečně různými filtry a sdílet s ostatními.

V té době existovalo několik podobných platforem, ale jak se pro Guardian vyjádřil spoluzakladatel sociální sítě Mike Krieger, Instagram se odlišoval tím, že uživatelé mohli snadno sdílet fotografie i na jiných sociálních sítích.

25 tisíc lidí první den

První den si aplikaci Instagramu stáhlo a zaregistrovalo se 25 tisíc lidí. Obliba Instagramu rychle stoupala a s tím se zvětšovala i uživatelská základna. K dnešnímu dni má Instagram již více než 400 milionů uživatelů po celém světě.

Necelé dva roky existence stačily k tomu, aby si nové aplikace všiml Facebook a Instagram za jednu miliardu dolarů koupil do svého portfolia. V té době atakovala hranice aktivních uživatelů 100 milionů. V té době se také Instagram odpoutává od kultovního iPhonu a je možné jej instalovat v Androidu, což bezesporu vedlo k dalšímu „infikování“ dosud nepoznamenaných.

Twitter nemohl konkurovat

O Instagram měl zájem i Twitter, ale Facebooku svou nabídkou nemohl konkurovat. Jedna miliarda dolarů, kterou Facebook za Instagram zaplatil, byla jistě astronomická suma, nicméně zda se jednalo o výhodnou koupi, může ukázat až čas. Stabilní finanční model, který by přinášel zisk, Instagram stále hledá. Na druhou stranu má v zádech dostatečný kapitál, aby si mohl dát na čas. Dnes je počet aktivních uživatelů už větší než u Twitteru.

Sto čtyřicet znaků dá dohromady každý, vyfotit obrázek a dát k němu hashtag je však ještě mnohem jednodušší.

Celebrity milují Instagram

Instagram si navíc oblíbilo mnoho celebrit a slavných osobností, mezi kterými nesmí chybět například Barack Obama, fotbalista David Beckham, Kim Kardashian nebo zpěvačka Taylor Swift.

Instagram nespí na vavřínech a postupně zdokonaluje svoje služby. Vylepšuje své filtry, fotky je tedy možné lépe upravovat, a co je hlavní, na Instagram je už možné přidávat krátká videa.

Video delší než jedna minuta bývá nuda. Chceme žít rychle, chceme žít nonstop. Patnáct sekund je čas, který vydrží každý. Tolik si můžeme dovolit investovat a přesně tak dlouhé může také být video na Instagramu.

Posílání zpráv a fotografií jednotlivcům opět o kousek posunulo užitnou hodnotu Instagramu a zrušení pravidla čtvercového formátu u fotografií se ukázalo také jako velmi podstatným elementem, který může Instagramu umožnit ještě rychlejší infikování nedotčených, avšak potenciálních budoucích uživatelů.

Jednodušší vyhledávání na Instagramu

Bylo otázkou času, kdy bude možné v Instagramu snadněji vyhledávat fotografie podle místa. Téměř každý „smartfoun“ s Instagramem má GPS, proč jej tedy nevyužít při označení fotky. Tuto funkcionalitu dozajista nejvíce ocení novináři a pracovníci médií, kteří se snaží hledat „očité svědky“, prostě někoho, kdo je právě tam, kde oni nejsou.

Potenciál Instagramu zatím není využit

Mít účet na Twitteru je pro média už přirozené. Někteří jej umí používat kreativně, jiní tam jen neobratně překlápějí titulky článků. U Instagramu je to jiné. Kreativitu si přímo vyžaduje. Svůj Instagram mají taková média jako progresivní New York Times. Zatím však potenciál Instagramu nedokáže většina vydavatelských domů zužitkovat. Nyní Instagram v mediálním odvětví aktivně využívá pouze 41 procent firem. To je promarněná příležitost – mediální domy by měly využít potenciál, který jim Instagram nabízí, pro distribuci svého obsahu a zapojení nových uživatelů.

Instagram se zkrátka za pět let proměnil. Už to není jen sbírka selfíček a food porna. Na Instagramu můžeme najít i seriózní informace z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír NASA nebo National Geographic.

A co samotný Instagram? Je mu teprve pět let a ještě nám pěkně povyroste.

About The Author

Related Posts